1176365999148122

Kuvateksti

Oman yrityksen perustaminen on monen haave eikä syyttä: voit olla oma pomosi, määritellä työaikasi ja projektit jotka kulloinkin otat työn alle.

Vaikka oma yritys mahdollistaakin vapauden ja joustavuuden, on tämän lisäksi huomioitava myös muutama seikka varsinkin siinä tapauksessa, jos olet perheellinen.

Seuraavassa esittelen viisi tapaa sovittaa yhteen oma työ- ja perhe-elämä. Näiden vinkkien avulla työt tulevat tehdyksi, mutta myös perheellekin jää aikaa.

1. Määrittele rajat ja ennakko-odotukset

Monelle tuottaa ongelmia vetää selkeää rajaa työn ja perhe-elämän väliin jo siinäkin tapauksessa, että on päivätyössä. Mutta kun oma yritys ja koti sijaitsevat saman katon alla, on työn ja vapaa-ajan raja entistäkin häilyvämpi.

Tällaisessa tapauksessa on tärkeää määritellä selkeät rajat työn ja perhe-elämän väliin. Selkeiden rajojen avulla saavutetaan oikeat ennakko-odotukset ja turhautuminen tai jopa riidat ajankäytöstä jäävät vähemmälle.

Rajojen määrittely voidaan jaotella kahteen kategoriaan:

  1. Työtilaan
  2. Työaikaan

Ensimmäisessä kohdassa yritä löytää kodistasi pelkästään työn tekemiseen omistettu paikka. Tämän avulla sinulla on selkeästi roolitettu tila, jossa teet vain työtehtäviä etkä mitään muuta.

Jos haluat luoda vieläkin selkeämmän rajan kodin ja työtilan väliin, tee kuten Graham Allcott, joka harrastaa “virtuaalisia työmatkoja” eli hakee ulkoa esim. pullon maitoa tai sanomalehden ennen kotitoimistoonsa menoa.

Toisessa kohdassa pyri määrittelemään työajat, jolloin olet pääsääntöisesti perheeltäsi tavoittamattomissa (paitsi silloin, jos eteen tulee hätätilanne). Nämä työajat pystyy määrittelemään yksinkertaisesti sopimalla niistä perheesi kanssa.

Esimerkiksi omalla kohdalla työaikani on tällä hetkellä joka päivä 06.15 – 08.15. Tämän lisäksi maanantaisin ja torstaisin työskentelen klo 14 – 17 välisenä aikana ja muina arkipäivinä klo 9 – 12 välisenä aikana.

Koska perheeni tietää ne ajat jolloin haluan tehdä työtäni keskittyneesti, ei keskeytyksiä kovinkaan usein tule.

Erityisesti määriteltyjen työaikojen kohdalla luodaan realistiset ennakko-odotukset siitä mitä sinulta voidaan milloinkin odottaa. Näin esimerkiksi perheesi tietää, että et juuri nyt pysty osallistumaan kodin siivoamiseen, koska teet työtäsi.

2. Ole joustava ajankäytössäsi

Vaikka edellisessä kohdassa suosittelinkin selkeää rajojen asettamista, on mukana järkevää olla myös ripaus joustavuutta.

Vaikka minulla onkin työajat jolloin työtäni tietokoneella teen, ei se silti tarkoita sitä, etteikö aikatauluja voisi joustavasti myös muokata tilanteen mukaan.

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa on kodissamme ollut ns. vierailuviikko eli moni sukulainen ja kaveri on tullut kesälomalla luoksemme kyläilemään. Tämä taas on aiheuttanut muutoksia omiinkin aikatauluihin.

Jos olisin määritellyt aikatauluni hyvin tiukasti ja pitäisin viimeiseen asti kiinni sovituista ajoista, olisi turhautuminen puolisoni kanssa molemminpuoleista. Mutta kun on tietoinen siitä, että aikataulujoustot ovat väliaikaisia, on niitä helpompi toteuttaa.

Katso siis aina tapauskohtaisesti pitääkö työpäiväsi olla hieman joustavampi ja sovi muuttuneista aikatauluista perheesi kanssa etukäteen.

3. ”Osta aikaa” ilman rahaa

Hetkittäin on tilanteita, jolloin saatan tarvita lisää aikaa jonkin työtehtävän tekemiseen. Yksi tapa lisäajan hankkimiseksi on keskustella puolison kanssa ja “ostaa aikaa”.

Voin esimerkiksi sopia puolisoni kanssa, että tarvitsen X minuuttia/tuntia lisää aikaa jonkin tehtävän suorittamiseen. Jos tämä on OK, voin hoitaa poikamme iltatoimet/nukutukset/vaipanvaihdot seuraavat X päivää.

Kyse on siis vaihtokaupoista työsuoritteiden avulla ja tätä keinoa voi siis kokeilla ylimääräisen ajan hankkimiseksi.

4. Ole läsnä perheesi kanssa

Läsnäolo vaksaa vaivan

Työmoodiin on helppo jäädä kiinni varsinkin silloin, kun työpaikka ja koti sijaitsevat saman katon alla. Näinpä kannattaa jättää työ sille kuuluvaan tilaan ja miettiä työasioita vasta sitten, kun oikeasti palaat takaisin työtehtäviesi ääreen.

Jotta pystyisit olemaan paremmin läsnä perheesi kanssa, kokeile seuraavia vinkkejä:

Sähköpostit pois puhelimesta. Sähköpostit on liiankin helppo tarkistaa puhelimen kautta. Ota siis sähköpostin automaattinen synkronointi pois päältä ja siirry lataamaan sähköpostit manuaalisesti.

Häiriölista. Laita päässä pyörivät ajatukset ns. häiriölistaan (kyse on siis paperista, johon kirjaat mieleen tulevat asiat). Kun palaat takaisin työsi ääreen, käy lista läpi ja prosessoi siinä olevat asiat (joko heti suorittaen, tehtävät työlistaan siirtäen tai kalenteriin merkaten).

Käytä aikalohkoja. Varaa selkeästi perheellesi omistettu aikajakso kalenteristasi. Kyseinen jakso on suorittamisesta vapaata aikaa eli tehtävälistat ja prosessit voi tällöin unohtaa.

Ymmärrä tehottomuus. Työn tekeminen ja perheen kanssa seurustelu samanaikaisesti ei yksinkertaisesti toimi. Kummassakin tapauksessa laatu kärsii eli joko et pysty keskittymään kunnolla työhösi tai perheeseesi.

5. Pidä yhteistä kalenteria

Eräs yksinkertainen tapa parempaan kommunikaatioon perheen sisällä on pitää ns. perhekalenteria.

Vaikka kalenteria voi pitää myös sähköisenä, suosimme itse melko perinteistä tapaa eli paperista seinäkalenteria.

Kyseiseen kalenteriin laitamme kaikki tärkeät menot ja tapahtumat. Ja kun kalenteri on myös selkeästi esillä, tietävät kaikki perheenjäsenet mitä tapahtuu milloinkin.

Yhteinen kalenteri luo myös oikeat ennakko-odotukset eli turhautumista ja kinastelua ei pääse syntymään, kun tärkeät tapahtumat on merkattu selkeästi ylös ja ne ovat etukäteen tiedossa.

Lopuksi

Olen kiinnostunut kuulemaan ne tavat, joilla sinä yhdistät perheen ja työelämän. Jätä siis rohkeasti vinkkejä kommenttikenttään ja jaa tämä kirjoitus sosiaalisessa mediassa!


 

Artikkelin kirjoittaja auttaa ihmisiä parantamaan tuottavuuttaan sekä löytämään aikaa tärkeille asioille omassa elämässään.

Jos haluat tehokkuutta lisää päivääsi, lataa ilmainen e-kirja, raportti sekä viisi videota, jolla saat keskeytykset kuriin ja työpäivääsi lisää potkua!

Facebook Twitter