1176365999148122

Viime vuoden helmikuussa kärsin epämääräisistä vatsavaivoista. Minulla on aina ollut ns. stressivatsa, mutta varasin kuitenkin ajan lääkärille. Tutkittuaan kaikenlaiset veriarvot ja näytteet (säästän teidät yksityiskohdilta), hän antoi diagnoosinsa: ärtyvä suoli.

Vatsaani turvotti ja se oli kaikin tavoin ”sekaisin”. Mahani muistutti ruokailun jälkeen ilmapalloa ja ilmavaivat olivat todella kiusallisia. Ärtyvän suolen oireyhtymää (irritable bowel syndrome eli IBS) hoidetaan ruokavalion avulla. Onneksi nykyään tiedetään millaiset ruuat useimmiten saavat oireet aikaan. Niitä kutsutaan nimellä FODMAP. Lyhenne tulee sanoista Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols. Ne ovat paksusuolessa fermentoituvia (eli käyviä) lyhytketjuisia hiilihydraatteja.

FODMAP-vatsa-luopuminen-600

FODMAPeja sisältävien ruokien lista on pitkä: kaalit, sipulit, palkokasvit, monet hedelmät, sienet, osa pähkinöistä ja kotimaiset viljat. Kasvissyöjänä olin tietenkin tottunut popsimaan papuja, linssejä, kasviksia ja hedelmiä. Ilmakos ärsytti!

Poistuin lääkärin vastaanotolta FODMAPeista kertovat printit kädessäni. Listan ainekset tuntui kertakaikkisen mahdottomilta välttää. Varsinkin kun mieheni kokkaa lähes kaikki meidän ruuat – minun olisi saatava hänetkin mukaan juoneen.

Kului puoli vuotta. Lisääntyvä stressi ei auttanut asiaa. Elokuussa, puoli vuotta diagnoosin jälkeen, olin kypsynyt touhuun niin totaalisesti että päätin kokeilla. Kaksi viikkoa vain. Kyllä minä pystyisin.

Kun aloin tutustua ruokavalioon tarkemmin, järkytys vain paheni. Omenan lisäksi kiellettyjä olivat myös päärynät, vesimeloni, kuivatut hedelmät ja ainoana eläinkunnan tuotteena hunaja. Ja ne helkatin sipulit! Niitä on melkein jokaisessa ravintolaruuassa – vähintään liemikuution mukana. Viljatuotteista gluteenittomat vaihtoehdot olivat sallittuja, mutta esimerkiksi myslit sisältävät usein kuivattuja hedelmiä… Voi kurjuuksien kurjuus.

Kun aloin päästä jyvälle ruokavaliosta, oloni helpotti huomattavasti. Nykyisin minun ei tarvitse avata housunnappia ruokailun jälkeen. En tiennyt ettei pömpötys ole normaalia! Onneksi kaupungilla on sushipaikkoja – niistä kun löydän aina syötävää. Syön siis kalaa, munia ja maitotuotteita.

Samalla oivalsin yhteyden tavaroista ja ruoka-aineista luopumisen välillä. Voisin joko sääliä itseäni ja ruveta uhriksi. Tai sitten voisin keskittyä niihin ruokiin, joita saan syödä ja olla niistä kiitollinen. Suomeksi ja varsinkin englanniksi on olemassa jo keittokirjoja ja blogeja, joista löytyy vatsaystävällisiä reseptejä. Avasipa viime Ravintolapäivänä Helsingissä ovensa myös vatsaystävällinen ravintola!

Ennen kuin FODMAPit löydettiin – ei niin kauan sitten – ainoat sallitut ruoka-aineet olivat ensimmäisen kahden viikon ajan riisi ja kala. Tunnen itseni etuoikeutetuksi kun pystyn syömään monia aineita – ja maistella pieniä määriä. Vajaa vuosi ensimmäisen kokeilun jälkeen noudatan edelleen FODMAPeista riisuttua ruokavaliota. Myös matkoilla ja ravintoloissa. Aina se ei ole helppoa, mutta kaikkeen tottuu, kun pitää hyödyt (ja haitat) kirkkaana mielessä.

Tavaroista luopuminen ei ole järjestämisen tarkoitus. Sen sijaan tavoitteena on elämä, jossa tärkeillä ja hyödyllisillä tavaroilla on paikkansa ja elämä sujuu ilman suurempia ryttyjä. Kiinnittäkäämme siis huomiomme siihen, mikä jää ja ilotkaamme siitä!

on helsinkiläinen koulutettu ammattijärjestäjä ja ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja. Blogissaan hän kirjoittaa ehtimisestä ja mahtumisesta, jotta lapsiperheiden, ADHD-oireisten ja yrittäjien arki olisi mahdollisimman sujuvaa. Eveliina auttaa pääkaupunkiseudulla asuvia perheitä perkaamaan ja järjestämään tavaroitaan sekä kotikäynneillä että ”Hyvä järjestys, sujuvampi arki” -kursseilla.

Facebook Twitter